
Do tvorivého workshopu medzinárodného projektu SEE, ktorý na Slovensku zastrešuje Asociácia samaritánov Slovenskej republiky a ktorý sa realizoval 2. mája na Okresnom úrade v Starej Ľubovni, sa zapojilo 70 zástupcov miestnych súkromných aj verejných organizácií. Projekt sa realizuje s finančnou podporou Európskej únie.

O čom je projekt SEE? Ide o posilnenie sociálnej súdržnosti prostredníctvom dobrovoľníctva počas núdzových situácii, z čoho vychádza aj skratka názvu projektu – SEE (Social cohesion by empowering volunteering during emergencies). Cieľom projektu je posilniť spoluprácu medzi spontánnymi dobrovoľníkmi, ktorí pomáhajú sporadicky a bez pravidelného školenia, a skúsenými, vyškolenými dobrovoľníkmi s dlhodobým zapojením a odbornými kompetenciami na zvládanie krízových situácií.

Táto iniciatíva spája organizácie z rôznych európskych krajín vrátane Slovenska, Nemecka, Talianska, Španielska, Cypru, Grécka, Francúzska a Čiernej Hory.
Počas tohto multi-sektorového workshopu účastníci vytvorili návrhy, ako by mohol fungovať komplexný a štruktúrovaný prístup k zapájaniu, koordinácii a komunikácii s dobrovoľníkmi v rámci organizovanej a efektívnej reakcie na krízové situácie. Zhodli sa, že dobrovoľníkov je potrebné mobilizovať prostredníctvom sociálnych médií a SMS správ. Zároveň je kľúčové, aby v každom okrese existoval hlavný koordinačný a informačný bod. Táto jednotka by mala určovať typ osôb (so zručnosťami potrebnými pre konkrétnu núdzovú situáciu), ako aj potrebný materiál a vybavenie.


„Aj tieto podnety sú dôležité pre vytvorenie silnej spoločnosti v regióne Stará Ľubovňa, aby bola schopná lepšie a efektívnejšie chrániť obyvateľov a ich majetok v prípade mimoriadnych udalostí.“
Ako by mala fungovať komunikácia? Účastníci diskutovali aj o tom, že informácie pre spontánnych dobrovoľníkov by mali byť dostupné prostredníctvom dôveryhodných médií – miestnych televíznych a rozhlasových staníc, webových stránok, ako aj osobným kontaktom. Spontánni dobrovoľníci aj organizované skupiny by mali byť jasne označení a oboznámení so svojimi úlohami. Participanti zdôraznili potrebu prijímania pomocných síl, ich vedenia počas zásahov a zabezpečenia rýchlej inštruktáže pre všetkých zapojených.
„Aby boli profesionálne zložky Integrovaného záchranného systému a dobrovoľníci na mieste krízy efektívni, je potrebná znalosť štruktúr riadenia a zdieľanie informácií.“
Kľúčovým prvkom efektívnej pomoci je znalosť miestneho prostredia, schopnosť rýchlo pochopiť svoju úlohu a vykonať ju v spolupráci s neznámymi osobami – či už ide o jednotlivcov z davu alebo z iných organizácií, konštatovali tímy tvorivého workshopu.

Okrem priamej pomoci hlavným zásahovým tímom môžu dobrovoľníci prispieť aj svojimi odbornými znalosťami v oblasti zdravotnej a psychosociálnej starostlivosti, pri pátracích akciách a logistických službách.


Účastníci sa zhodli, že partnerstvá by sa mali nielen rozvíjať prostredníctvom spoločných školení, osvetových kampaní, simulovaných cvičení a udržiavaním pravidelného kontaktu. Zároveň zdôraznili dôležitosť precvičovať vopred definované scenáre na základe miestnych hodnotení a analýz potenciálnych rizík a núdzových situácií.

Na záver sa zúčastnení dohodli na pravidelných stretnutiach a rozširovaní siete dôvery a spolupráce medzi jednotlivými dobrovoľníckymi skupinami.
Naša samaritánska organizácia touto cestou zároveň ďakuje pani prednostke Mgr. Kataríne Tomkovej, MBA, pánovi Bc. Mariánovi Kormošovi a kolektívu z Okresného úradu v Starej Ľubovni za spoluprácu a podporu.